Kriitikute soosikute võistlus tuleb põnev
Uudis
Pöffihunt

Märulit, põnevust, nalja ja armastust… – seda kõike pakub kapaga tänavu Pimedate Ööde filmifestivali „Kriitikute valikute” võistlusprogramm.

Vaatajate ette jõuab 12 verivärsket filmi, mida esitlevad nende autorid isiklikult – tegu on filmikunsti kõige värskemate hoovustega läbi kriitiku prisma, mõeldud eelkõige nõudlikule, filmi kui kunstiteost väärtustavale vaatajale.

SOODUSHINNAGA on alates tänasest müügil ka pidulike esilinastuste piletid. OSTA PILET!

Esindatud on Euroopa, Aasia, Lõuna-Ameerika ja Aafrika filmikunst, kaugematest riikidest Brasiilia, India, Kasahstan ja Maroko. Noorim lavastaja on 35-aastane tšehhitar Natálie Císařovská ja vanim 74-aastane marokolane Abdelhaï Laraki.

„Kavast leiab meelelahutuslikke ja originaalseid komöödiaid, psühholoogilisi ja ajaloolisi põnevikke, väljakutsuvaid draamasid, vägevat märulit ja igat värvi mitmekesiseid armastuslugusid. Programmi peenike punane kunstiline joon väljendab võitlust isikliku ja poliitilise sõltumatuse eest. Sageli toimub see minevikus, kuid peegeldab hoopis tänapäeva, nii et kindlasti suhestub vaataja valitud filmidega – need panevad mõtlema ja arutlema. See on filmikunsti suur jõud,” iseloomustas programmi kuraator Niki Nikitin tänavust filmivalikut.

Viimase „Indiana Jonesi”, „Monumendimeeste” ja paljude teiste Hollywoodi löökfilmide operaator Phedon Papamichael, kes on kandideerinud kahel korral ka Oscarile („Nebraska” ja „Chicago seitsmiku kohtuasi”), tuleb Tallinna oma lavastajatööga „Hääbuv valgus” – tema põnevusdraama jutustab verisest kokkupõrkest ühes mahajäetud Kreeka hotellis, kus kohtuvad kaks erinevat maailma: heal järjel lesbipaar ja Albaania illegaalsed töölised.

Brasiilia kurikuulsa vaimuhaigla, aastatel 1903–1980 tegutsenud Hospital Colônia seinte vahel sündinust on inspireeritud Brasiilia režissööri André Ristumi põnevusdraama „Keegi ei lahku elusalt” – väidetavalt kaotas seal elu 60 000 inimest, sealhulgas poliitilised teisitimõtlejad, kodutud, väljaspool abielu sündinud lastega naised, geid-lesbid ja paljud teised ebasoovitavad isikud. Juhtunut on nimetatud ka Brasiilia genotsiidiks.

Vapper kasahhitar Župar asub koos oma kahe lapsega ohtlikule teekonnale läbi lõputute steppide, et põgeneda kollektiviseerimise tõttu puhkenud näljahäda eest, mis nõudis 1930. aastatel rohkem kui miljoni Kasahstani inimese elu. Ardak Amirkulovi ajaloolist draamat „Maa, kus tuul seisab paigal” on nimetatud ka tooreks, haaravaks ja kannibalistlikuks vesterniks.

Piimatööstus „Emapiim” on futuristlik ettevõte, mille töötajad toodavad rikastele klientidele… – rinnapiima. Iisraeli režissööri Maya Kenigi samanimelises düstoopilises draamakomöödias asub sinna tööle ainelises kitsikuses virelev 33-aastane üksikema Tala.

Ukraina režissööri Arkaša Nepõtaljuki mustas komöödias „Sallivuse õppetunnid” ühineb väikelinna rahamures perekond riikliku programmiga, mille eesmärk on arendada Euroopa integratsiooni – selle tulemusena majutub nende juurde LGBTQ+ aktivist, kes pöörab senise elu pea peale.

Tšehhi vettehüppaja Andrea Absolonová pürgis olümpiale, kuid vigastas ennast ja pidi tippspordiga lõpparve tegema – temast saab hoopis ülemaailmne pornostaar. Vaid 27-aastaselt surnud kuulsuse elul põhineb Tšehhi režissööri Natálie Císařovská film „Tema keha”.

Pärast raudse eesriide langemist avastavad kolm noort ungarlast viisi, kuidas võltsida rongipileteid, mis avavad ukse Euroopasse. Põnevas, animeeritud dokumentaalfilmi vormis räägib nende lugu oma töös „Tintsinine” Ungari režissöör Laszló Csaki.

11-aastane Kamal võitleb Maroko iseseisvuse eest Abdelhaï Laraki ajaloolises draamas „Fès, suvi 1955”. Brasiillase Guel Arraesi märulidraamas „Grande Sertão” löövad motojõugud futuristliku linna betoondžunglis lahinguid politseiga.

Ungarlane Szabolcs Hajdu pole mitte ainult režissöör, vaid ka näitleja – 2016. aastal tegi ta Karlovy Vary festivalil ajalugu, kui võitis filmi „See pole mu elu parim aeg” eest korraga parima linateose ja parima meesnäitleja auhinna. Tema värskeim töö „Kalmani päev” on psühholoogiline draama, milles tagasihoidlik nimepäeva tähistamine lõpeb vanade haavade ja allasurutud emotsioonide vallapäästmisega.

Kolm filmi on kutsutud osalema väljaspool võistlust. Sloveenia režissööri Janez Burgeri filmi „Vaatlus” näeb esimest korda väljaspool autori kodumaad ja PÖFFi laureaadist Filipiini režissööri Jun Robles Lana uut filmi „Sinu ema poeg” esimest korda Euroopas. Samuti on kavas Prantsuse absurdi- ja musta huumori meistri Quentin Dupieux´ uusim film „Daaaaaali!”.

Võistlusprogramm:

Väljaspool võistlust:

Tänasest algab ka autorite osavõtul toimuvate pidulike esilinastuste piletite eelmüük. Kuni 26. oktoobrini kehtib soodushind: 7 eurot 50 senti.

Väljaspool võistlust osalevate filmide ja kogu programmi piletimüük algab 27. oktoobril.

Pimedate Ööde filmifestival toimub tänavu 3.–19. novembrini.

Festivali esitlevad Elisa ja Nordic Hotel Forum. Elisa panustab eesti kultuuri jätkusuutlikku püsimisse, luues ja pakkudes kodumaist audiovisuaalset toodangut ning toetades filmikunsti. Nordic Hotel Forum on olnud PÖFFi külaliste koduhotelliks alates 2008. aastast, 2019. aastal pälviti ka kultuurisõbra tiitel.